Pripremite auto za ljetnu sezonu: Od danas nije obavezna zimska oprema

Sa današnjim danom prestaje zakonska obaveza posjedovanja zimske opreme, te je moguće zimske gume na automobilu zamijeniti ljetnim. Kako smo ovog proljeća životni tempo i način morali u potpunosti prilagoditi uslovima pandemije možete iskoristiti vrijeme socijalnog distanciranja i izolacije da se pozabavite svojim automobilom i u skladu s mogućnostima samostalno ga pripremite za ljeto. Naravno, pod uslovom da kao prioritet stavite svoje zdravlje i ljudi oko vas. Ako nemate uslove da u samoći radite oko svog automobila ipak se strpite. Uz ovako reducirano kretanje neće biti kasno da pripremu automobila i zamjenu guma napravite kada se život koliko toliko vrati u normalan tempo.Zašto na zimskim gumama ne vozimo ljeti?

Ljetne gume nisu samo modni hir, odnosno za one vozače koji prelaze velik broj kilometara. Razlike su tako velike da ih svi trebamo poznavati, a i oni koje automobili i gume ne zanimaju toliko mogu vidjeti da su šare na ljetnim i zimskim gumama potpuno drugačije. Ipak, razlika između ljetnih i zimskih guma nije samo u dezenu nego i u hemijskom sastavu gumene smjese. Zimske su gume osjetno mekše od ljetnih, a razlog se skriva u višem postotku dodane silike koja je manje osjetljiva na niske temperature i tako omogućuje da gumena smjesa zadrži potrebnu mekoću i na niskim temperaturama. S jedne strane to znači da se zimske gume najbolje ponašaju na temperaturama do sedam stepeni Celzijusa, a s druge strane iznad te temperature granice gume se počinju pregrijavati i gube svoje osobine. Habanje i potrošnja goriva puno su veći nego kod ljetne gume.

Svi oni koji imaju dva seta točkova sa felgama mogu prilično lako i samostalno zamijeniti zimske gume ljetnim. Ključ, dizalica i malo prostora biće dovoljno da sami to uradite. Ne zaboravite da pri dizanju automobila na dizalicu osigurate da se ne pomiče, te odmah nakon montaže ljetnog seta provjerite pritisak u gumama.

Prilikom skidanja zimskih tokova obilježite koji je točak stajo na kojem mjestu na automobilu, te se pobrinite da ih pravilno odložite do iduće zimske sezone. To podrazumijeva da očistitite felge od kočnih naslaga, dok je preporučljivo da i gume operete i iza gaznih površina izvadite krupne kamenčiće i ostale predmete koji su se tu mogli naći.

Prilikom odlaganja zimskim guma obratite pažnju na njihov položaj. Ako ih slažete jednu na drugu onda im povremeno zamijenite mjesta, dok se preporučuje da ih odlažete vertikalno, također uz povremenu promjenu položaja. Poželjno je i malo ispustiti zraka iz guma kako ne bi stajale pod punim pritiskom. Naravno, najbolje riješenje su stalci za točkove koji se oslanjaju na samu felgu gdje guma ne trpi nikakvo opterećenje prilikom stajanja.

Svi oni koji imaju jedan set felgi za zamjenu ipak moraju do svog vulkanizera, ali ipak trebaju imati na umu svoje zdravlje, pa preporučujemo da rezervišete svoj termin za zamjenu telefonom i maksimalno reducirate stajanje u gužvi.

Također, mnogo je onih kojima je došlo vrijeme da kupe nove ljetne gume, a svake sezone stižu novi i bolji modeli guma pa se uvijek postavlja pitanje koji je najbolji i najpovoljniji izbor. U tome mogu vam pomoći renomirani testovi guma koje provode njemački auto klub ADAC i njemački automobilski magazin Auto Bild, ali i specijalizovani magazini poput Tyrereviews.co.uk.

A šta je s cjelogodišnjim gumama?Nismo jednom čuli da se neko “pohvali” kako ima “ljeto-zima” gume i pri tom nam pokaže na svoje zimske gume sa oznakom M+S. Oznake zimskih i ljetnih gua do sada bi trebale svima biti jasne, te ih ne trebamo mješati sa pravim cjelogodišnjim gumama. Cjelogodišnje gume su, kao što njihov naziv kaže, namijenjene za upotrebu tokom cijele godine i u svim uslovima, one su svojevrstan kompromis, što znači da u pravim zimskim uslovima nemaju jednako dobre osobine kao prave zimske gume; i obratno vrijedi također. Cjelogodišnje gume postižu slabije prianjanje od ljetnih, pružaju manje osjećaja pri upravljanju, glasnije su i donekle povećavaju potrošnju goriva u usporedbi s “čistokrvnim” ljetnim gumama. Mi smo mišljenja da takve gume u predjelima Bosne nisu dobar izbor, dok bi u nekim predjelima Hercegovine mogle biti isplativ izbor vozačima koji prave manji broj kilometara.

Provjerite nivo ulja i tekućina i stanje akumulatora

Jedna od najosnovnijih kontrola je kontrola nivoa ulja u motoru. Nivo na ručnom mjeraču ulja mora biti između minimum i maksimum vrijednosti, a prije provjere uvjerite se da ja auto parkiran na ravnoj podlozi, te da je motor hladan. Ako ste prije zime odlučili sipati rjeđe ulje pogodnije niskim temperaturama onda imajte na umu da ga na vrijeme zamjenite onim uljem koje je u skladu sa specifikacijama proizvođača.

Kontrolu ulja preporučljivo je vršiti nakon svakog dužeg putovanja, posebno u ljetnom periodu. Prilikom kontrole nivoa ulja, poželjno je vizuelno pregledati i gumena crijeva. U toku ljetne sezone uvijek bi trebalo imati 1 litar odgovarajućeg motornog ulja u slučaju da bude potrebno dosuti ulje u motor.

Nakon provjere ulja provjerite i nivo rashladne tekućine. Također, obratite pažnju da je auto na ravnom i da je motor hladan. Nivo rashladne tekućine treba biti između maksimalne i minimalne vrijednosti, a u slučaju potrebe dosipanja obratite pažnju da dospete odgovarajuću tekućinu i nemojte otvarati ekspanzionu posudu dok motor nije potpuno hladan. U suprotnom pri otvaranju posude doći će do stvaranja džepa zraka koji može uzrokovati probleme u rashlađivanju motora.

Ne zaboravite provjeriti i nivo hidrauličnog ulja, dok je poželjno zamijeniti i dosuti tekućinu za pranje stakala. Tekućine za ljeto mnogo bolje čiste staklo od kukaca i ostalih ljetih nečistoća koje nastaju pri vožnji.

Činjenica je da je zima pogubnija za akumulatore, ali to ne znači da im je zadatak ljetni lagan. Ljetne vrućine testiraju krajnje mogućnosti vašeg akumulatora. Potrebno je provjeriti ispravnost akumulatora, nivo elektrolita i po potrebi doliti destilovanu vodu ako to tip akumulatora dozvoljava. Najbolji način za održavanje akumulatora je njegovo čišćenje. Prilikom čišćenja treba voditi računa o tome da je pričvršćen i da su sva povezana mjesta osigurana.

Osnovno o gumama i vožnjiDubina profila – Guma s samo 4 milimetra profila značajno više proklizava od nove gume čak i kod brzine koja je manja 10 kilometara na sat. Ako je profil još manji, ta razlika se brzo počne povećavati.

Brzina – Po kiši uvijek smanjite brzinu. Ni vrhunske gume nisu svemoguće kad je na cesti previše vode, a brzina krajnje prevelika.

Pazite, guma pliva – Da je automobil proklizao, primijetit ćete kad upravljač postane lagan i ne reaguje, a okretaji motora brzo narastu kad pritisnete papučicu gasa.

Bez panike – Ostanite prisebni. Nježno popuštajte gas, nemojte panično okretati upravljač i pričekajte da se brzina smanji ili prođe dublja lokva i da gume opet nađu kontakt s asfaltom.

Očistite naslage soli i provjerite kočnice

Vlažni i snježni uslovi sa dosta posipnog materijala (sol i pijesak) ostavljaju tragove na vašim kočnicama i podvozju. Ako sami radite zamjenu zimskog seta točkova onda je to savršena prilika da očistite unutrašnjost blatobrana od ovih naslaga. Važno je izvršiti kontrolu kočnica i upravljačkog mehanizma jer su oni vitalni dijelovi aktivne sigurnosti. Probajte očistiti pijesak i sol sa tijela amortizera i samih ležišta opruga na amortizerima jer se tu najviše skuplja soli, a ovako ćete dugoročno sačuvati opruge i amortizere od korozije.

Kada ste sve očistili provjerite istrošenost kočnih diskova i pločica (pakni i doboša), te provjerite da kamenčići i sol nisu negdje ostali na kočnoj čeljusti ili oko disk pločice kako bi izbjegli struganje i eventualno nepravilno trošenje diskova. Koliko je moguće provjerite i funkcionalnost ostalih dijelova kočnog sistema, te provjerite da na elastičnim zaštitama zglobova pogonskih osovina nema tragova curenja. Zimi ovi gumeni dijelovi često puknu ili se poderu, a gubitak maziva uzrokovaće brzo trošenje i otkazivanje homokinetičkih zglobova.

Vidljivost je važna

Nakon zime ne smijemo zaboraviti ni na metlice brisača. Ako je zima bila jaka i sa puno leda vrlo je moguće da ste svoje gumene metlice brisača oštetili, te one više nisu u stanju efikasno očistiti stakla i ukloniti vodu što će rezultirati mrljama na vjetrobranu i smanjenoj vidljivosti. U proljeće kada možemo očekivati dosta kiše to je najmanje što vam treba. .

Pri provjeri stanja metlica nemojte zaboraviti i brisač zadnjeg stakla, a obratite pažnju na samu površinu gumenog dijela metlice. Možda je samo zaprljana pa bi moglo biti dovoljno tek da nježno obrišete i očistite kontaktnu površinu metlice.

Također, ne zaboravite da je zimi zbog zagađenog zraka i često upaljenog grijanja unutrašnja površina stakala jako zaprljana i čađava. Iskoristite ovo vrijeme socijalnog distanciranja i očistite unutrašnju stranu stakala papirnim ubrusima i sredstvom za čišćenje stakala.

Ne zaboravite na higijenu

U vrijeme kada su nam alkoholne maramice i dezinfekcijski gelovi postali obavezna oprema u džepovima ne smijemo zaboraviti ni na higijenu automobila. Preporučujemo redovno čišćenje i brisanje površina koje su u čestom kontaktu sa rukama kao što su ručke vrata, upravljač, mjenjač, komande svjetala, ručne kočnice i uređaja za zabavu. Jasno, budite veoma oprezni čime čistite ove površine, prejaki alkoholni rastvori mogu oštetiti kožne i plastične površine i ostaviti ružne tragove koje će biti teško ili nemoguće ukloniti.

Ipak, glavni dio higijene u automobilu je sistem ventilacije. Sami ventilacijski otvori i kanali su zbog temperaturnih razlika idealna “legla” bakterija i vlage, te se nakon svake zime preporučuje njihova dezinfekcija i čišćenje. Na tržištu postoje pjene i sprejevi pomoću kojih možete to sami uraditi, dok najefikasnija rješenja nude sepcijalizovani servisi.

Također, ne treba zaboraviti ni filter zraka koji je također zaprljan i mogući uzrok neugodnog mirisa. Kako trenutno vjerovatno ne možete ni do servisa ni do novih dijelova možete iskoristiti vrijeme da sami izvadite filter kabine, dobro ga usisate i očistite, te dezinfikujete blažim alkoholnim rastvorom. Naravno, na nekim autima to će biti lagan zahvat dok ćete na nekim ipak morati potražiti pomoć youtube i sličnih tutoriala.