Ima li ekonomskog patriotizma u Bosni i Hercegovini u doba pandemije koronavirusa? Ako bi sudili po odnosu uvoza i izvoza vode i milijeka, to će tek ostati samo pusta želja.
Naime, za prvih pet mjeseci u 2021. godini za vodu, prirodne ili vještačke mineralne vode, sa i bez dodatnog šećera u BiH je uvezeno robe u vrijednosti od 66,7 miliona KM, dok je izvoz u istom periodu bio neuporedivo manji, iznosio je samo 15,8 miliona KM.
Kada je u pitanju mlijeko i mliječni proizvodi (sir, maslac, pavlaka, jogurt, kefir, surutka…) uvezeno je robe u vrijednosti od 65,4 miliona KM, dok je izvoz skoro pa duplo manji, 38,5 miliona KM. Šta je razlog pa bh. građani prilikom kupovine i onih osnovnih životnih namirnica čega imamo u izobilju, vode, mlijeka i mliječnih proizvoda, na policama ruke pružaju prema inozemnim artiklima i tako pune budžete u najvećoj mjeri susjednih zemalja. Je li u pitanju nedostatak svijesti građana, eventualno bolji kvalitet inostranih proizvoda, utjecaj marketinga, jaki lobiji…
– Svi oni koji iskreno vole BiH trebali bi i pojedinačno i institucionalno raditi na razvoju ekonomskog patriotizma jer je to jedan od uvjeta ekonomskog ostanka i razvoja nađe države.
Ukoliko se ne bude razvijao ekonomski patriotizam, gubimo realnu ekonomsku osnovu za razvoj BiH čime bismo smanjili odlazak stanovništva. Moramo imati na umu da kupujući domaće proizvode punimo naš budžete. Ekonomskim patriotizmom jačamo reputaciju BiH. Sramotno je što ne štitimo ekonomiju i društvo na osnovu vlasititih proizvoda.
Zato bismo trebali, bolje rečeno morali, na sve moguće načine i ekonomisti, političari, vjerski dužnosnici utjecati na razvijanje svijesti o ekonomskom patriotizmu. Podatke o uvozu vode i mlijeka su poražavajući. Moramo biti svjesni da nekupovinom domaćih proizvoda direktno radimo protiv države BiH – kategoričan je prof. dr. Željko Šain sa Ekonomskog fakulteta u Sarajevu.
U Udruženju potrošača Kantona Sarajevo smatraju da jedan od razloga nedostatka ekonomskog patriotizma jeste i neinformisanost građana.
– Ovo nije pitanje emocija, javnost bi morala znati da svaka KM potrošena za domaći proizvod ima makroekonomski muliplikator, vrati se u bh. ekonomiju deseterostruko. To je poenta, novac ostaje u državi i puni budžete, penzioni fond, povećava PDV… Svijest građana je jedina barijera za ekonomski patriotizam. Evo, mi u BiH sada imamo brojnu i kvalitetnu mljekarsku industriju, sa desecima proizvoda koji mogu zadovoljiti naše tržište – kaže Edin Pašić iz Udruženja potrošača KS.