Na ulicama puno romobila, zakoni još nisu doneseni, koristi ih kako ko hoće

Sve je učestalija upotreba romobila na ulicama bosanskohercegovačkih gradova, a nisu rijetke ni nesreće u kojima su učesnici upravo vozači romobila.

Međutim, zakonskih rješenja u Bosni i Hercegovini kada je u pitanju upotreba romobila kao prijevoznog sredstva još nema, nema ni naznaka da bi uskoro takvo nešto moglo biti doneseno na nivou Federacije, dok se u Republici Srpskoj u okviru Nacrta zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti saobraćaja na putevima posebno tretira ovo pitanje i čeka se usvajanje ovog zakona.

Kako je za Faktor kazala Sandra Kovačević Đurđević iz Ministarstva saobraćaja i veza Republike Srpske, Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti saobraćaja na putevima Republike Srpske usvojen je na sjednici Narodne skupštine Republike Srpske.

– Nacrtom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti saobraćaja na putevima Republike Srpske uređen je saobraćaj električnih trotineta i drugih sličnih uređaja koji se sve više koriste na javnim površinama, a što za posljedicu ima povećanje konfliktnih situacija u saobraćaju s ovim učesnicama u saobraćaju. Zakonom je propisano da je lahko lično električno vozilo, kao što je električni trotinet, električni skejtbord, haverbord, segvej i slično, vozilo na točkovima koje se djelimično ili potpuno koristi kao motorno vozilo za prijevoz jedne osobe na javnoj, odnosno privatnoj površini i koje se između ostalog kreće maksimalnom brzinom do 25 kilometara na sat – kazala je Kovačević Đurđević, te dodaje:

– Ova vozila razvrstavaju se u četiri klase: klasa 1 – vozila maksimalne konstruktivne brzine do 6 kilometara na sat, bez sistema samobalansiranja i sjedišta, klasa 2 – vozila maksimalne konstruktivne brzine do 25 kilometara na sat, bez sistema samobalansiranja i sjedišta, klasa 3 – vozila maksimalne konstruktivne brzine do 6 kilometara na sat sa sistemom samobalansiranja i sjedištem ili bez sjedišta, te klasa 4 – vozila maksimalne konstruktivne brzine do 25 kilometara na sat sa sistemom samobalansiranja i sjedištem ili bez sjedišta.

U odgovoru iz Ministarstva navodi se da je predviđeno za one koji voze trotinete ili romobile prve i treće klase treba da imaju identifikacionu potvrdu za lahko lično električno vozilo sa kojim se kreću, dok osoba koja ima električno vozilo druge i četvrte klase treba da ima identifikacionu potvrdu za električno vozilo kojim se kreće, da ima više od 14 godina, zatim potvrdu o poznavanju propisa o sigurnosti saobraćaja na putevima, koju izdaje Zavod za obrazovanje odraslih u skladu sa propisima koji uređuju oblast sigurnosti saobraćaja ili vozačku dozvolu kojom se dokazuje pravo upravljanja vozilom bilo koje kategorije i za vrijeme vožnje nosi na glavi zakopčanu zaštitnu kacigu.

Nacrt zakona predviđa da ta električna vozila treba da budu obavezno opremljena ograničivačem brzine kojim se osigurava da se ne prelazi maksimalna konstruktivna brzina, prednjim i zadnjim katadiopterom, s tim da su vozila klase 2 i klase 4 obavezno opremljena prednjim i zadnjim svjetlom za osvjetljavanje puta i uređajem za davanje zvučnih signala.

– U toku je pribavljanje potrebnih mišljenja na Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti saobraćaja na putevima Republike Srpske koji će se uputiti u dalju proceduru prema Vladi Republike Srpske i Narodnoj skupštini Republike Srpske – zaključuje Kovačević Đurđević.

Pitali smo ministra unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo Admira Katicu da li će Kanton Sarajevo donositi neka zakonska rješenja po uzoru na zemlje regije i svijeta.

– Sa aspekta rada Ministarstva unutrašnjih poslova KS vrlo je važno da svi učesnici u saobraćaju poštuju saobraćajne propise i da ne ugrožavaju sigurnost saobraćaja. Prema stvarnom stanju upotreba romobila kao prijevoznog sredstva nije regulisana bilo kakvim propisom u BiH, a niti u Kantonu Sarajevo. Definitivno ću aktuelizirati ovo pitanje i tražiti od nadležnih organa da se reguliše upotreba romobila s obzirom da je takva regulacija neophodna kako bi se odvijala upotreba romobila kao prijevoznog sredstva u skladu sa zakonom, a i da bude sigurno za sve učesnike u saobraćaju – kazao je Katica.

Katica ističe kako ne misli da je u nadležnosti MUP-a KS regulacija upotrebe romobila, ali da će “tražiti od nadležnih organa da se to reguliše jer upotreba takvih prijevoznih sredstava može biti uzročnik nesigurnosti u saobraćaju”.

Ministar unutrašnjih poslova Zeničko-dobojskog kantona Dario Pekić kaže kako se u ovom kantonu još nije razmatralo to pitanje.

– Romobili nisu uvršteni u mopede, tako da nisu obuhvaćeni zakonom, a naročito veći gradovi će morati zbog gužve i sve veće upotrebe rješavati to pitanje. Kada se bude radilo na tome, romobili će kao i mopedi morati imati tablicu – kazao je kratko za Faktor ministar Pekić.

Prema riječima glasnogovornice Policije Brčko distrikta Dževide Hukičević, ni na području Brčkog nije riješeno pitanje korištenja romobila u saobraćaju.

– Čeka se izmjena državnog zakona koji uređuje ovu oblast, s obzirom na to da Brčko distrikt BiH nema svoj zakon. U toku je postupak izmjene Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH gdje se očekuje da bi u izmjenama bila obuhvaćena i ova oblast – kazala je Hukičević.

Romobili su mnogo jeftinije prijevozno sredstvo od automobila, a jednostavniji za korištenje naročito u gradskim gužvama. Neki mogu dosegnuti brzinu i od 70 kilometara na sat.

Korisnici romobila kažu kako su ekonomično prijevozno sredstvo, praktično za korištenje, lahko za odlaganje ili prenos iz mjesta u mjesto.

U susjednoj Hrvatskoj razmatraju uvođenje rigoroznih mjera za korištenje romobila. Ministarstvo unutrašnjih poslova Hrvatske uputilo je u javnu raspravu prijedlog da se svi romobili koji mogu razviti brzinu veću od 25 kilometara na sat moraju registrovati.

U tom prijedlogu navodi se kako bi električni romobil mogle voziti samo osobe starije od 14 godina, samo po biciklističkoj stazi ili traci, a ukoliko nema staze onda po trotoaru, ali u tom slučaju bi morao ići brzinom pješaka, odnosno maksimalno pet kilometara na sat. Ako se ne bi držao ovih odredbi vozači romobila bi mogli biti kažnjeni sa 500 kuna odnosno oko 130 KM.