Piše: Irma Čorbo
Polazak u školu jedan je od najvažnijih, a ujedno i prelomnih događaja u životu djeteta. To je period kada zvanično dijete prelazi iz predškolskog razvojnog perioda koji traje od rođenja do šeste godine života u školski period koji traje do adolescencije. To je period kada bezbrižnu dječiju igru mijenjaju nove školske obaveze, red, rad i disciplina, odvajanje djeteta od roditelja / staratelja, privikavanja na novu sredinu i nove osobe u svome okruženju.
Povratak u školske klupe nakon ljetnog raspusta može biti ugodan ili neugodan događaj za djecu. Način na koji roditelji / staratelji pristupe svome djetetu važan je element u prilagodbi na školske klupe. Roditelji trebaju svojoj djeci dati vjetar u leđa kroz osjećaj sigurnosti i potpore za prelazak iz mikrosistema koji čini porodični dom u makrosistem koji čini šira zajednica u koju spada škola. Iz tog razloga vrlo je važno podržati školarce na ispravan način kako bi se lagano prilagodili povratku ili polasku u školske klupe.
Važnost načina odgoja djece
Povratak u rutinu nakon ljetnih ferija može biti zahtjevan izazov, ali, krenete li na vrijeme s prilagodbom, olakšat ćete svojoj djeci prijelaz iz stanja bezbrižnosti na spremnost za rad i učenje. Povratak djeteta u školu za roditelje znači i više obaveza kao što su odlasci na informacije, roditeljske sastanke, konstantni kontakt s učiteljima i nastavnicima putem e-maila ili Viber grupa na nivou odjeljenja, vanškolske aktivnosti koje je potrebno uklopiti u dječiji raspored, te na kraju ocjene koje su u zadnjim desetljećima postale najvažniji element kojem roditelji daju najveću važnost.
Djeca koja su od ranog djetinjstva naučena i naviknuta na rad, red, disciplinu, uredno izvršavanje svih svojih obaveza, znatno lakše, bezbolnije i uspješnije prihvataju sve svoje školske obaveze. Djeca koja su razmažena i prezaštićena, odnosno djeca čiji su roditelji skloni permisivnom odgojnom stilu nisu razvila korisne navike i ponašanja, te integracija u vršnjačku skupinu i privikavanje na školski sistem koji je zasnovan na redu, disciplini i poštovnju pravila, predstavljat će veliki pritisak za djecu. Djeca roditelja koji su preferirali permisivni odgojni stil često se distanciraju od vršnjaka ako nisu u centru pažnje i izbjegavaju obaveze u slučaju da ih dožive kao preveliki izazov, djeca to ne rade zato što su “loša”, “bezobrazana”, već zato što ih roditelji za to nisu osposobili i pripremili za kontakt s vanjskim svijetom.
Polazak u školu đaka prvaka
Polazak u školu jedan je od najvažnijih, a ujedno i prelomnih događaja u životu djeteta. To je period kada zvanično dijete prelazi iz predškolskog razvojnog perioda koji traje od rođenja do šeste godine života u školski period koji traje do adolescencije. To je period kada bezbrižnu dječiju igru mijenjaju nove školske obaveze, red, rad i disciplina, odvajanje djeteta od roditelja / staratelja, privikavanja na novu sredinu i nove osobe u svome okruženju. Polazak u školu roditeljima donosi brojne dileme, brige, probleme, ali radost i ponos. Roditelji postavljaju sami sebi različita pitanja kao npr. Kako se prvačići osjećaju, čemu se nadaju, čega se plaše, o čemu razmišljaju, šta istražuju?
Da bi dijete što bezbolnije prebrodilo te promjene i prihvatilo nove obaveze, potrebna je prethodna kvalitetna priprema djeteta, koju provode roditelji, vrtić, “mala škola” i sl. Način na koji će dijete prihvatiti školu, nove obaveze, vršnjake, učitelja/icu, ovisi o djetetovoj pripremljenosti za školu.
Pored djetetove pripremljenosti za školu važan je prijem posebno prvoga dana u školi, i spretnosti učitelja da pridobije njegovo povjerenje i ljubav, da s njim uspostavi topao i prijateljski odnos, dobru komunikaciju, da organizuje razne igre u kojima će ono aktivno sudjelovati, te da radi na poboljšanju i uspostavljanju asertivne komunikacije među djecom u svome odjeljenju.
Nekoliko savjeta koji roditeljima mogu olakšati polazak u školu:
Tokom prvih dana školske godine postepeno potaknite zanimanje djeteta za školu
(razgovarajete s djetetom o pozitivnim stvarima koje ga čekaju u školi, važno je razgovarati s djetetom o njegovim osjećajima i omogućiti djetetu da ih podijeli s vama)
Tokom mjeseca septembra lagano uvodite novu rutinu:
– predstavite djetetu novi dnevni plan i program obaveza,
– podijelite važne telefonske brojeve i druge stvari važne za djetetovu sigurnost
– u dogovoru s djetetom nabavite odjeću, obuću, torbu i ostali potreban pribor za školu
– uvježbavajte s djetetom put do škole (na način da dijete podsjetite na važna pravila u saobraćaju)
– najvažnije od svega pokažite da ste sretni i ponosni na svog đaka prvaka i dajete mu do znanja da ste uvijek tu za njega i kada niste s njim fizički
Konstantno radite na razvijanju radnih navika djeteta u izvršavanju školskih obaveza (ustrajnost, upornost…) kroz vlastiti primjer npr. trudite se da svako svoje obećanje ispunite, izvršavajte svoje obaveze na vrijeme
Nakon što vaše dijete dođe iz škole, razgovarajte o dešavanjima u školi toga dana i to ponavljajte stalno da bi postala rutina koja će vam pomoći da imate blizak odnos s djetetom
Govorite pozitivno o različitostima među djecom – pojasnite svojoj djeci da svi ljudi imaju različite potencijale i da je ljepota u različitostima
Olakšajete djeci povratak u školske klupe
Povratak u školu za stariju djecu kao i za “prvačiće” također predstavlja izazov prvenstveno iz razloga što se nakon dva mjeseca “slobode” moraju vratiti školskim obavezama. Ponovo se vraćamo na početak pa tako djeca koja su naviknuta od ranog djetinjstva na red, rad i disciplinu, lakše će se ponovno uhodati u radnu rutinu. Vi kao roditelj učinite školu predvidljivom tako što uspostavite ponovnu rutinu kako biste olakšali djetetu povratak u školu.
Uspostavite dnevnu rutinu
– Početak školske godine je idealno vrijeme za uspostavljanje novih zdravih rutina. Kada djeca znaju šta očekivati i imaju uspostavljenu predvidljivu rutinu u danu, anksioznost i stres oko promjene mogu se znatno smanjiti. Djetetu je važno dati kratke i jasne upute o onome što se očekuje od njega, te mu pružiti podršku prilikom uspostavljanja rutine. Napravite plan dnevne aktivnosti od buđenja do odlaska na spavanje. Djetetu dajte jasne i kratke verbalne ili vizuelne upute u smislu šta se od djeteta očekuje ujutro pred polazak u školu, isto tako dati jasne upute šta dijete treba da radi kada dođe iz škole. Roditelji najbolje znaju kako dijete usvaja informacije i shodno tome dajte verbalne ili vizuelne upute djetetu. Tokom raspusta noćna rutina vašeg djeteta može se razlikovati od one tokom školske godine, kada je npr. potrebno ranije ići spavati. Važno je ponovno uspostaviti određenu noćnu rutinu (kao što je vrijeme spavanja prilagođeno školi, pranje zuba, organizacija slobodnog vremena itd.), kako bi dijete dobilo strukturu i uspostavilo rutinu. Uspostavite rutinu pisanja domaće zadaće, npr. namijenite određeni dio dana ovoj aktivnosti. Tokom pisanja domaće zadaće budite podrška djetetu. Ako je potrebno pomozite mu sa zadaćom, a prije toga pomozite mu da napravi ugodnu radnu atmosferu. Predvidljivost i uspostavljanje rutine ključni su elementi za smanjivanje stresa na početku nove školske godine.
S obzirom da je početak nove školske godine, da bi se uspješno nosili s novim izazovima budite dosljedni u postavljanju granica i realni u očekivanjima. Nekada roditelji stave prevelika očekivanja, a to se desi kada roditelji ne gledaju situaciju iz dječijeg ugla. Pokažite empatiju i bezuslovnu ljubav prema svome djetetu na način da ono zna da ste tu za njega iako niste tu fizički u datom momentu. Razgovarajte o dešavanjima u školi na način da pustite dijete da se samo otvori. Imajte na umu da su djeca različita i da je važno pratiti roditeljsku intuiciju koja će pomoći da osluškujete potrebe djeteta.
(IIN Preporod)