Ljeto sa primjesom kiše je u gradu bosanskih piramida i najljepše vrijeme da zamirišu avlije širom Bosne ponosne i nastupi vrijeme bajramluka. Djeca se raduju bajram banci, a kod starijih naviru sjećanja na djetinjstvo i mladost kada se radost Bajrama širila čaršijom, sokacima, drumovima, od kuće do kuće kod komšija rodbine i prijatelja. Bio je to vakat kada su kuće mirisale baklavama, lutmama, sutlijama, hurmašicama i ostalim slatkastim čarolijama.
Bajram banka ili bajramaluk uvijek je bila posebna radost za djecu. Nešto što se baš baš čeka. Stariji će priznati da kada je bajram banka u pitanju, uvijek se mala prednost davala berićetnijem Kurban bajramu jer su male „interesdžije“ uvijek znale na koja vrata pokucati i zaraditi dinar, dva ili pet. Smeđe hiljadarke ili deset dinara, pa dvije hiljadarke sa nekim lila nijansama i brojem 20, plave petobanke i crvene stotice bile su rijetkost osim kad bi djeca obilazila stariju rodbinu. Kad su starije genracije u pitanju dječački duh nije pobjegao iz lampe njihovih nostalgičnih sjećanja njihovih omiljenih bajramskih trenutaka – kada dođe situacija da se “šuške” ili “gvozde” prenesu iz ruke u ruku i pripreme za potrošnju na teferičima koji su nekako namjenski održavani trećeg dana Kurban bajrama. A znalo se skuckati para za balone, orašnice, cigle, „pištolje plašljivce“ ili onaj kolut koji sa nazubljenog štapa nakon potezanja poleti visoko visoko. O biciklu se maštalo, ali je za njega trebao bar pet bajramskih obilazaka, dva puta godišnje ako situirani dedo ne pogura od penzije.
U neka davna vremena djeca bi bila zadovoljna i šećerkama, čokoladom ili bombonama,suhim šljivama, orasima, ali je bajram banka bila bajram banka.
Prvi dan bajrama je bio nekako najvažniji. Znalo se u mahali ko će da potroši više, a ko manje na te bajram banke. Na kraju svakog dana inventura.
U ono vrijeme nije bio adet da te neko “zaobiđe” ili da se pravi kao da nema sitno. Ili da će dati drugi put. Svi su imali sitno. Svi su ispoštovali bajramske običaje. Danas se malo tradicija izgubila, a bajram zavio u plašt modernih vremena.
Birvaktile je bajram ljepše mirisao. Bilo je to baš lijepo vrijeme kada bi majka ujutru ustala rano i krenula buditi ukućane. Noć pred Bajram djeca nisu mogla zaspati razmišljajuči šta bi se to moglo kupiti od bajram banke, a ujutru bi se jedva ustalo na Bajram.
Ipak, dođe period kada više ne možemo biti primatelji bajram banke, nego, najednom, postanemo oni koji taj poklon daruju.
Veliki je sevap darovati i razveseliti djecu. Stari ljudi su znali reći:”Dijete ćeš kupiti šećerkom ili bajram bankom, a odraslog lijepom riječju”. Valjda moderna vremena ne izbrišu ovu mudrost kao što su bajram banku pretvorili u bajram marku (konvertibilnu).