U današnjem digitalnom dobu kupovina na internetu postala je sve popularnija i praktičnija.
Bez obzira na to je li u pitanju odjeća, elektronika ili bilo koji drugi proizvod, sve se može kupiti jednim klikom miša.
Pa i ne čudi što se tradicionalan način kupnje sve više potiskuje s obzirom na to da je zanimljivu “krpicu” ili predmet moguće kupiti iz dnevnog boravka, s radnog mjesta, kafića ili pak javnog prijevoza, i to iz bilo kojeg dijela svijeta, piše portal Večernjeg lista BiH.
Osam mjeseci
Da i bh. građani sve češće prakticiraju ovakav način kupnje, najbolje govori podatak Uprava za indirektno / neizravno oporezivanje BiH, prema čijim su pokazateljima u osam mjeseci ove godine za robu koja im je stizala iz inozemstva izdvojili nešto više od 2,3 miliona maraka.
Navedeni višemilionski iznos građani su izdvojili za 13.227 kg robe, dok je za davanja plaćeno nešto više od pola miliona maraka – kazali su za Nezavisne novine iz Uprave za neizravno oporezivanje. U odnosu na online kupovinu tokom ove godine, u istom razdoblju prošle građane BiH su narudžbe iz inostranstva stajale 219.549 maraka više, odnosno gotovo 2,6 miliona maraka za 17.200 kilograma robe. Iz Uprave za neizravno oporezivanje BiH su za navedeni medij kazali da uvoznim davanjima ne podliježu svi paketi koji pristižu iz inostranstva u BiH.
Plaćanja uvoznih davanja oslobađa se roba zanemarive vrijednosti sadržana u pošiljci poslanoj izravno iz druge države primatelju u Bosni i Hercegovini. Robom zanemarive vrijednosti smatra se ona roba čija je ukupna vrijednost do 300 KM po pošiljci, isključujući alkoholne proizvode, parfeme i toaletne vode, duhan i duhanske prerađevine – rekli su za Nezavisne iz Uprave za neizravno oporezivanje. Prema podacima ove ustanove, najviše robe, u vrijednosti od 1,2 miliona maraka, ocarinjeno je u Sarajevu, dok je u Banjoj Luci ocarinjeno robe u vrijednosti većoj od 600.000 maraka.
Roba koja je ocarinjena u Mostaru vrijedna je 547.992 KM. Iz udruženja koje se bave zaštitom potrošača navode kako građani imaju različite razloge zbog kojih se odlučuju za kupnju na internetu.
– Ponekad je jeftinije kupiti određeni proizvod preko popularnih stranica za prodaju izvana jer su neki proizvodi zaista mnogo jeftiniji nego u bh. trgovinama – objasnio je za Nezavisne Dušan Srdić, predsjednik Udruge za zaštitu potrošača “Reakcija” iz Banje Luke. Dodao je kako potrošači koji kupuju online imaju pravo i na raskid ugovora u roku od 15 dana bez ikakvog obrazloženja, što, prema njegovim riječima, nije moguće prilikom uobičajene kupnje.
Budite oprezni
Iz udruženja za zaštitu potrošača diljem BiH, također, konstantno upozoravaju na sve češće prevare tokom kupnje “klikom”.
– Kupci moraju dobro voditi računa kada kupuju online. Kažu kako je u BiH ogroman prostor za manipulaciju kada je riječ o internetskoj kupnji. – Na društvenim mrežama imamo jako mnogo stranica koje svjesno obmanjuju javnost. Primjerice, prodaju haljine te je na fotografijama jedan proizvod, a stigne vam nešto potpuno drugačije. Navedeno je i nekoliko primjera. Zabilježen je slučaj u kojem je gospođa naručila crnu kužnu jaknu, a stigla joj je bijela, ali ne kožna, nego od skaja. Jedna djevojka je pak naručila klompe za posao, a dobila je poderane kućne papuče koje su bile uredno zapakirane… I takvih je primjera mnogo.
Stalno upozoravamo potrošače da obrate pažnju i da nikome ne dijele svoje lične podatke te da ne naručuju sa sumnjivih stranica na internetu. Konstantno treba govoriti o ovom problemu, zbog kojeg sve veći broj bh. građani ostaje i bez željenog proizvoda i bez novca – upozoravaju iz udruga, dajući kupcima savjet kojeg bi se uvijek trebali pridržavati.
– Osnovni savjet potrošačima je da dobro provjere odakle naručuju – adresu i broj telefona. Također trebaju isključiti sve vrste narudžbi sa stranica koje nisu sigurne jer postoji mogućnost da će biti prevareni – zaključuju.