OPASNOST ZA NOVE GENERACIJE: Tišina modernog doba ubila dječiju graju

Moj šestogodišnjak nekidan, nakon što je došlo do prekida Wi-Fija, reče kako će puknuti jer cijeli dan nije koristio tablet. Bio je to alarm da polahko postaje ovisan. Samo nekoliko dana ranije primijetila sam da je u čekaonici Doma zdravlja vladala potpuna tišina, nekoliko roditelja i djece kao pravi ovisnici buljili su u svoje telefone.

Piše: Adisa Gojak

Promijenio se način odrastanja djece. Često od njih možemo čuti da im je dosadno. Šta se to dogodilo pa se djeca u svoje slobodno vrijeme ne znaju igrati?

Mi smo smišljali načine da se zabavimo, bili smo kreativni, a crtani filmovi su se gledali nekoliko minuta prije dnevnika i spavanja. Igra je najvažnija za razvoj svakog djeteta. Pomoću nje djeca uče, istražuju okolinu, ona je potreba. Danas se djeca ne znaju igrati. Upoznavanje svijeta pomoću mobilnih telefona, gledajući YouTube, igrajući igrice, izaziva ovisnost. A prosječan školarac u toku dana primi više informacija nego što je prosječan čovjek u 15. stoljeću primio tokom cijelog svog života.

Brojna naučna istraživanja potvrdila su sve štetne posljedice korištenja tableta, mobitela i laptopa u djetinjstvu. Pretjerana izloženost tehnološkim uređajima negativno utječe na funkcionisanje mozga i izaziva nedostatak pažnje, usporen razvoj kognitivnih sposobnosti, otežano učenje, povećanu impulsivnost i smanjenu sposobnost samokontrole (napade bijesa).

Djeca i adolescenti nakon samo sat vremena pred ekranom mogu početi pokazivati manje radoznalosti, niži nivo samokontrole i emotivne stabilnosti, što može dovesti do povećanog rizika od tjeskobe i depresije.

Istraživanje je provedeno na više od 40 hiljada djece između dvije i 17 godina u Sjedinjenim Državama u 2016. godini. Autori istraživanja otkrili su kako su djeca od 14 do 17 godina više izložena riziku loših posljedica korištenja pametnih telefona i tableta, ali su ustanovili da postoji korelacija i kad su u pitanju manja djeca te djeca koja su tek prohodala, čiji se mozgovi tek razvijaju.

Istraživanje je otkrilo da su djeca u vrtiću koja su često koristila uređaje s ekranima bila dvostruko češće sklonija gubljenju živaca nego njihovi vršnjaci koji im nisu bili izloženi u toj mjeri. Također, devet posto djece između 11 i 13 godina koja su provela sat dnevno pred ekranom nije bilo zainteresovano za učenje novih stvari. Taj postotak porastao je na 22,6 posto za onu djecu koja su sedam i više sati provela koristeći uređaje s ekranom.

Autori istraživanja upozoravaju kako se pola problema s mentalnim zdravljem razvije do adolescentske dobi, stoga je važno otkriti faktore na koje se može utjecati intervencijom u populaciji. Pozvali su roditelje i učitelje da skrate djeci vrijeme koje provode onlajn, gledaju video ili televiziju na ne više od dva sata dnevno.

Američka akademija pedijatara i Kanadsko društvo pedijatara istaknuli su da djeca do dvije godine ne bi trebala uopće biti izložena tehnologiji.

Stručnjaci preporučuju da se djeca do druge godine uopće ne izlažu tehnologiji, da od 3. do 5. godine to bude najviše sat dnevno, a od 6. do 18. godine ne više od dva sata dnevno.

Upravo zbog svega navedenog važno je djeci ograničiti korištenje mobilnih telefona:

1. Prema odrednicama Svjetske zdravstvene organizacije, djeca mlađa od dvije godine ne bi trebala koristiti mobilne telefone.

2. Djeci treba dati do znanja da su mobilni telefoni za telefoniranje, a ne za igru.

3. Uklonite igrice s telefona. Kada dijete nakon nekoliko dana uvidi da na njemu nema zanimljivog sadržaja, neće mu više biti toliko primamljiv.

4. Kod kuće bi bilo dobro da se telefon ne spaja na Wi-Fi kako dijete ne bi moglo na internet u potragu za igricama i kako bi se smanjila izloženost zračenju.

5. Dopustite korištenje telefona samo u posebnim prilikama (vožnja u automobilu).

6. Koristite edukativni sadržaj (igrice, crtići).

7. Što više se igrajte s djecom bez korištenja malih ekrana.

8. Izbjegavajte korištenje malih ekrana za vrijeme obroka, prije spavanja ili u procesu uspavljivanja.

9. Imate li Iphone, podesite crno-bijeli prikaz kako bi i vama i njima bila smanjena potreba za stalnim novim podražajima, jer ako ćete sami manje koristiti mobitel u blizini djeteta, ni ono to neće smatrati važnim.

Osim toga, mobilni telefoni proizvode radiofrekventna elektromagnetska zračenja, odnosno mikrovalna zračenja. Istraživanje koje je proveo Institut za fiziku i inženjering u medicini pokazalo je da se navedeno zračenje dvostruko više taloži u dječijem mozgu i deset puta više u koštanoj srži. Dječije kosti su rjeđe, a lobanja tanja, te radijacija lakše prodire do organa. Korištenje pametnih telefona mijenja strukturu mozga i utječe na stvaranje neuronskih veza, narušava komunikaciju između ćelija u cijelom tijelu i njihovu funkciju. Sve to s vremenom rezultuje nakupljanjem štetnih tvari u organizmu, nedostatkom hranjivih tvari i bolešću.

Logopedi i učitelji u školama primijetili su veliki broj djece koja  kreću u školu i ne znaju pričati. Tepaju, mucaju, a umjesto maternjeg govore engleski jezik.

Dijete ne treba komunicirati s mobilnim telefonom ili tabletom. Ono se mora družiti sa svojim vršnjacima i onima koji ga okružuju. To je ono što roditelji često ne prepoznaju nego se diče time kako im je dijete veoma pametno jer zna u drugoj godini života koristiti telefon ili tablet – poručuju psiholozi. Najvažnije je da djetetu budete primjer. Djeca uče na osnovu vašeg ponašanja, pa ako vi sve svoje slobodno vrijeme provodite uz mobitel, nemojte se čuditi što i vaša djeca rade isto.

Hayat.ba