U Bosni i Hercegovini je 2018. godine prikupljeno ukupno 620,7 miliona KM od putarina i 499,8 miliona KM od akciza na naftu i naftne derivate, potvrđeno je iz Uprave za indirektno oporezivanje BiH.
Po litru nafte i naftnih derivata koji se prodaju na bosanskohercegovačkom tržištu plaćaju se dvije putarine. Jedna je za izgradnju puteva, a druga za izgradnju autoputeva i izgradnju i rekonstrukciju ostalih puteva.
U Upravi za indirektno oporezivanje BiH kažu da su po osnovi te dvije putarine, u 2018. godini prikupili 238 miliona KM više u odnosu na 2017. godinu. Ovako velika razlika je zbog činjenice da je u 2018. godini povećana putarina za 0,15 KM po litri derivata.
Znači, građani su u protekloj godini kupujući gorivo upumpali dodatnih 238 miliona maraka u budžet.
A šta su dobili? Nestala su sva ona obećanja kojima su nas obasipali naši predstavnici u vlasti kad je trebalo građanima na leđa natovariti još jedan namet. Nema ni novih auto puteva, ni investitora, ni razvoja…
Ekonomista Faruk Hadžić je prije više od godinu dana upozoravao da uvođenje novih akciza neće dovesti do pokretanja cestogradnje u BiH, te da će jedini rezultat novih nameta biti povećanje cijena na tržištu.
“Iako je dio kolega iz struke, očito pod uticajem vladajućih stranaka, najavljivao velika gradilišta, velike efekte po rast ekonomije i investiranje, desilo se upravo suprotno – akcize su prikupile dodatnih 200 miliona KM, što je isto kao da je PDV povećan za 1%, povećane su cijene goriva, prevoza, životnih namirnica. Sa druge strane, nije pokrenuta cestogradnja, ekonomski rast koji imamo ne vodi rastu već stagnaciji, radnici nam masovno napuštaju državu”, kaže Hadžić.
Sve ovo se moglo predvidjeti i mnogi stručnjaci poput Hadžića su upozoravali na ovakav negativan trend. Ipak, naše političare tad nije bilo mnogo briga za ono što će tek biti.
A i kad bi im se detaljno objasnile implikacije novih nameta oni su se pravdali izdržljivošću našeg naroda i tražili od građana da malo stegnu kaiš zarad dobrobiti svih.
Naravno, ta dobrobit je izostala.
Sa druge strane, obzirom na rastući trend iseljavanja stanovništva, ogromne količine novca koje se prikupljanju kroz akcize na gorivo, a koje se usmjeravaju u budžete, postavlja se pitanje ima li uopšte više smisla razmišljati o ulaganju u “izgradnju” autoputeva na ovaj način.
M. Matić