U prva tri mjeseca 2023. godine po osnovu prihoda od akciza na duhan i duhanske prerađevine Uprava za indirektno oporezivanje Bosne i Hercegovine (UIOBiH) prikupila je 213 miliona maraka, što je za četiri miliona maraka više u odnosu na prihode u prva tri mjeseca 2022. godine.
– Upravni odbor UIO već tri godine nije podizao akcizno opterećenje u BiH, a blagi rast cijena pojedinih vrsta cigareta koji se desio u toku ove godine stvar je poslovne politike velikih proizvođača caigareta – pojasnili su za Faktor iz Uprave za indirektno oporezivanje BiH.
Prema podacima UIO za 2022. godinu, dvije inostrane duhanske kompanije drže 85 posto tržišta cigareta u Bosni i Hercegovini. Ove dvije kompanije, Phillip Morris i British American Tobacco, nakon gašenja domaće duhanske industrije u prvom kvartalu 2022. godine u cijelosti drže većinu tržišta i od ove dvije firme zavisi kretanje cijena cigareta.
U prvom kvartalu 2023. godine zabilježene su oscilacije u naplati akciza na duhan. Tako je u januaru i februaru 2023. godine ostvaren rast od 22,9 posto, dok je u martu zabilježen veliki pad od 22,2 posto u odnosu na referentne mjesece 2022. godine.
Loša naplata akciza na duhanske prerađevine u martu anulirala je rast iz prva dva mjeseca tako da je na nivou kvartala ostvaren pad prihoda od akciza na duhan od 1,8 posto, navode iz UIOBiH.
Promjenom režima plaćanja akcize na duhanske prerađevine se odnedavno plaćaju pri uvozu. Time je skraćen vremenski razmak između uplate akciza i plasmana cigareta na koji se uplata odnosi. Utjecaj promjene režima uplate akciza je jedan od razloga za snažne oscilacije u naplati akciza u posljednja četiri mjeseca.
Prelaskom na novi način plaćanja akciza nastao je vakum u naplati akciza, čija je dužina i, posljedično, utjecaj na naplatu prihoda od akciza, zavisila od intervala između preuzimanja markica i uvoza cigareta. Radi se o jednokratnom efektu, koji je pozitivan za gotovinski tok duhanskih kompanija, ali za državu predstavlja gubitak prihoda od akciza, pojašnjavaju iz UIOBiH.
Autor: R. Dautefendić